Vaříme zdravě a kvalitně

Vaříme zdravě a kvalitně
Vaříme zdravě a kvalitně

Vařit zdravě není nic složitého a rozhodně se nemusíte bát, že strávíte u plotny celý den a nakonec vám jídlo stejně chutnat nebude. Záleží ovšem na způsobu úpravy, kombinaci surovin a především na jejich kvalitě. Nešetřte na sobě a kupujte si kvalitní potraviny.
Už po prvním vlastnoručně připravením jídle se budete cítit jinak než po pokrmech z klasických restaurací – celkový požitek z jídla a jeho kvalita budou určitě vyšší, zmizí zažívací potíže i obvyklý pocit přeplněnosti. A hlavně: vaření si užívejte, je to zábava, o přínosu pro vaše zdraví i postavu nemluvě!

Nákup a skladování potravin
Nakupované suroviny můžeme rozdělit do několika skupin. Tzv. suché suroviny (mouka, náhradní sladidlo, sterilizovaná zelenina, konzervy) skladujte podle doporučení výrobce. Chlazené potraviny (například drůbež nebo ryby) uskladněte v chladničce při teplotě maximálně 4 stupně C a mražené (zelenina, maso a podobně) v mrazicím boxu nebo mrazáku při -18-ti stupních C.

Při nákupu potravin platí jednoduché pravidlo: rozhodně nejlepší je nakupovat čerstvé potraviny podle aktuální potřeby. Ušetříte tím skladovací prostor, nevýhodou je ovšem časová náročnost. Pro většinu z nás proto bude optimální nakoupit na týden dopředu mražené a suché potraviny a suroviny nepodléhající zkáze. Čerstvé maso, ovoce a zeleninu nakupujte nanejvýš 2 až 3 dny předem. Pokud kupujete balené maso, nezapomeňte zkontrolovat záruční lhůtu uvedenou na obalu a vizuální změny – zda není porušen obal (maso bývá baleno v ochranné atmosféře, takže se při porušení obalu začne kazit), zda maso není oschlé či nemění barvu (takové samozřejmě nekupujte!). Maso je ovšem lepší nakupovat v řeznictví po jednotlivých kusech – můžete je tak celé zkontrolovat, při nákupu masa ve vaničce nevidíte ani do středu masa, ani na jeho spodní část. Syrové maso, drůbež a mořské plody oddělte a dejte do zvláštní tašky už při nákupu, to samé platí i při skladování v chladničce nebo mrazáku.

Mezi domácím a průmyslovým vařením je velký rozdíl. Doma nemusíte dodržovat přísné hygienické předpisy, ale jsou zásady, které by měl v rámci možností dodržovat každý, kdo se pohybuje v kuchyni a pracuje s potravinami. Po nákupu je ideální dodržet takzvané pravidlo 30 minut: znamená, že při přepravě byste měli porušit teplotní řetězec (údaj o skladování doporučený přímo výrobcem, který ovlivňuje dobu trvanlivosti) maximálně na zmíněných 30 minut. Takže chlazené či mražené zboží by mělo být po nákupu do tohoto časového limitu doma v lednici či mrazáku. Rozhodně dodržujte také další doporučení výrobce o skladování – jejich nerespektování by mělo za následek snížení kvality zakoupených potravin.

Jak správně rozmrazit maso
Z přísně hygienického hlediska máte na výběr dva způsoby: buď pozvolné rozmrazení v chladničce (musíte ale počítat s tím, že to potrvá několik hodin, maso do ní proto dejte večer předem), nebo v mikrovlnné troubě na rozmrazovací režim. V domácnosti můžete použít ještě třetí způsob: ve studené vodě, kterou pravidelně vyměňujete. Nikdy nepoužívejte horkou vodu, maso pak zapáchá a nemá svou specifickou chuť ani vůni. Mraženou zeleninu rozmrazujte opět v chladničce, nebo ji velice krátce blanšírujte (= spařte vroucí vodou v cedníku), jinak byste se zbytečně připravili o obsah vitaminů. Jednou rozmrazené potraviny už nikdy znovu nezmrazujte!

Zásady zdravého vaření
– Při tepelné úpravě používejte minimální množství tuku. Na opékání používejte kvalitní pánve s nepřilnavou vrstvou, které předem pořádně rozpalte.

– Do opékaného masa nikdy nepíchejte, vytekla by šťáva a maso by bylo suché. Výjimkou z toho pravidla je použití teploměru na měření teploty uvnitř masa, které je důležité kvůli možné nákaze při jeho nedostatečné tepelné úpravě.

– Vnitřní teplota drůbežího masa by měla být minimálně 79 °C, u steaků a pečínek je minimální teplota v jádru 71 °C u středně propečeného a 76 °C u propečeného masa.

– Zda je ryba hotová, poznáte snadno: maso nesmí být průhledně sklovité, nýbrž bílé a neprůhledné a při nabrání vidličkou se musí krásně odlupovat po vláknech.

– Potraviny tepelně upravujte jen nezbytně dlouhou dobu, delší tepelná úprava způsobí zbytečné tvrdnutí masa, zelenina se zase chuťově změní a zbředne.

– Zeleninu pokud možno nevařte ve vodě, vhodnější je použití pařáku nebo parního hrnce.

– Používáte-li čerstvé bylinky, vkládejte je do jídla až ke konci tepelné úpravy, chuť je pak intenzivnější a uchováte tak prospěšné látky.

– Pokud hotový pokrm nekonzumujete ihned po úpravě, ale berete si jej například do práce, musíte jej co nejrychleji zchladit především v rámci kritické hranice 49 °C až 10 °C, která je rájem pro množení bakterií. Při vložení do lednice a vlastním ochlazování je zásadně nezakrývejte poklicí ani fólií – je důležité, aby studený vzduch kolem zchlazeného pokrmu cirkuloval. Porce jídla uzavřete až po úplném ochlazení.

– V kuchyni udržujte pořádek, abyste zabránili nežádoucímu množení bakterií. Před každým vařením si důkladně omyjte ruce a vždy také pracovní desku.

– Nádobí a kuchyňské náčiní po použití vždy umyjte v horké vodě nebo v myčce při vyšší teplotě.

– Pro práci se syrovým masem používejte kuchyňské prkénko určené pouze k tomuto účelu, nekrájejte na něm nic jiného.

– Pro utírání zašpiněné pracovní desky nebo stolu používejte raději papírové kuchyňské utěrky, které po použití vyhoďte.

Vaříme zdravě a kvalitně
Ohodnoť článek

Přijde ti článek zajímavý? Sdílej ho s přáteli.Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInDigg this