Pitný režim a hubnutí

Pitný režim a hubnutí
Pitný režim a hubnutí

Doplňování tekutin (neboli pitný režim), je způsob, jak pokrýt jejich každodenní ztráty (tekutiny ztrácíme močí, pocením či dýcháním). Za běžných okolností byste měli vypít denně 2-3 litry tekutin. Pokud se pohybujete v horku, těžce pracujete nebo sportujete, musí být příjem tekutin samozřejmě vyšší. Záleží i na skladbě jídelníčku: pokud je jeho základem zeleniny, ovoce a mléčné výrobky, může být příjem tekutin formou nápojů o něco nižší. Příjem tekutin by měl být rovnoměrný během celého dne a jeho základem by měla být voda. Dostatek tekutin při hubnutí je velmi důležitý a do velké míry ovlivňuje úspěšnost redukčního režimu i subjektivní pocit, který vás během tohoto procesu bude provázet. V tukové tkáni se v průběhu přibírání na váze po celá léta kumulovaly toxické látky z potravin a okolního prostředí. Během procesu hubnutí dochází k odbourávání tukové tkáně, kapénky tuku přecházejí z tukových buněk do krve a odtud musejí být z těla vyloučeny. S nimi se do krve dostávají i zmíněné toxické látky. Pokud pijete málo nebo nevhodně, nejsou tyto látky dostatečně rychle odstraněny a mohou způsobovat únavu nebo bolesti hlavy.

Nedostatek tekutin je ale nebezpečný pro každého. Způsobuje dehydrataci organismu, což vnímají ze všeho nejdříve mozkové buňky – proto pociťujeme bolesti hlavy, nastat mohou až poruchy psychiky. Akutní nedostatek tekutin se projevuje žízní (při ztrátě 2% tělesné hmotnosti), větší ztráty vody vedou k poklesu fyzické i psychické výkonnosti, k pocitu slabosti, k nevolnosti až křečím.

Pramenité vody jsou přírodní vody z podzemního zdroje, které mohou být fyzikálně upraveny. Vzhledem k tomu, že obsahují málo minerálních látek, je možno je pít dlouhodobě každý den. Některé z těchto typů balené vody jsou obohaceny o ovocnou příchuť a slazeny náhradním sladidlem. Takové vody mohou být při hubnutí dobrou volbou za situace, kdy vám již obyčejná voda nechutná.

Minerální vody obsahují větší množství rozpuštěných minerálních látek, proto je potřeba znát jejich složení, aby se příznivý efekt nezměnil v riziko. Mezi nejdůležitější obsažené minerální látky patří:
Sodík (Na+), kterého má většina z nás ve stravě přebytek, proto je vhodné vybírat minerálky s nižším obsahem sodíku.
Hořčík (Mg++) většina populace přijímá v nedostatečné míře, proto je jeho přísun formou nápojů vhodný. Hořčík je součástí prevence kardiovaskulárních chorob, kompenzuje stres, u žen pomáhá tlumit premenstruační tenze.
Vápník (Ca++) obvykle stravou nepřijímáme v dostatečném množství, pití vápenatých minerálek je však problematické – riziko hrozí zejména u pacientů s ledvinovými kameny vápenatého typu. Pro zdravé lidi jsou tyto minerálky vhodné tehdy, pokud je budou střídat s méně mineralizovanými vodami.

Džusy patří mezi zdravé nápoje, obsahují značné množství vitaminu C, karotenů, vitaminu E a kyseliny listové. Z minerálních látek je zajímavý obsah vápníku, železa, hořčíku a draslíku. Zvláště džusy výrazných barev jsou bohaté na látky s antioxidačním efektem (látky, které brání zvyku civilizačních chorob). Nevýhodou je jejich poměrně vysoká energetická hodnota, daná obsahem přidaného či přírodního cukru. Energeticky nižší hodnoty mají džusy zeleninové.

Limonády se skládají z vody, cukru, kysličníku uhličitého, někdy kyseliny citronové, jindy kyseliny fosforečné. Jejich energetická hodnota je 140 – 220 kJ/100ml, což je při vypití půllitrové láhve (až 1100 kJ) nezanedbatelné množství. Limonády light jsou sice lepší volbou, přemíry aditiv (přidaných látek) vás ale nezbaví. Pravidelné pití nápojů typu coly navíc maří snahy o budování kvalitní kostní hmoty – vzhledem k obsahu kyseliny fosforečné uniká z organismu vápník.

Zelený a černý čaj neobsahují žádná barviva ani konzervační látky a nemají žádnou energetickou hodnotu (pokud se podávají bez cukru a mléka). Čaj obsahuje fluoridy (mají příznivý vliv na stav zubní skloviny), polyfenolické antioxidační látky (působí proti nebezpečným volným radikálům) a další ochranné látky. Čaje jsou tak součástí prevence srdečně-cévních a nádorových chorob. Nejvyšší množství ochranných látek se nalézá v čajích zelených, o něco méně v čaji černém, nejméně v oolongu. Mezi jednotlivými druhy jsou značné odchylky, proto je nejlepší střídat je.

Ovocné a bylinné čaje mohou z velké části nahradit pití obyčejné vody, zejména v chladnějším období. Do této skupiny patří jednodruhové nebo směsné bylinné čaje a čaje ovocné tvořené skutečně jen ovocnou složkou. Řada bylinkových nápojů může podporovat dobrý zdravotní stav (zlepšení imunity, žaludeční funkce, vylučovací systém a další). Ovocné čaje mají výbornou chuť, aniž by obsahovaly cukr nebo náhradní sladila. Pití těchto čajů nemá žádná negativa, jediný problém by mohl nastat v případě dlouhodobého užívání jednoho druhu bylinkového čaje.

Káva obsahuje kofein, který stimuluje organismus při vyčerpání, zlepšuje soustředění a paměť. Na druhé straně káva působí jako lehké diuretikum (odvodňuje), takže je rozhodně vhodné vždy ji doplnit sklenicí vody. Řada lidí se kofeinu stále ještě obává, čím dál více studií však prokazuje jeho neškodnost, zejména přijímání přiměřeného množství (asi 300 mg/den). Některé studie z poslední doby naopak prokazují ochranný vliv pití kávy před některými z civilizačních chorob.

Energetické nápoje jsou složeny z vody, řepného cukru a kyseliny citronové, stimulanty jsou obvykle kofein a guarana, jejich účinek umocňují taurin, inositol, tyrosin. V těchto nápojích jsou občas použity i rostlinné výtažky (ženšen, maté, schizandra) a bývají doplněny o vitaminy skupiny B. Energetické nápoje mohou krátkodobě kompenzovat stavy nezvladatelné únavy. Jejich nevýhodou je však vysoký obsah cukru a tedy i vysoká energetická hodnota.

Ohodnoť článek

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrDigg thisShare on Reddit