Nakupování potravin pro zdravý vyvážený jídelníček

Nakupujte správné potraviny pro zdravý a vyvážený jídelníček
Nakupujte správné potraviny pro zdravý a vyvážený jídelníček

Nakupování potravin pro zajištění zdravého vyváženého jídelníčku je velmi důležité. Máte-li přehled o všech vlastnostech potravin a o zásadách správného stravování, orientujete se v informacích na štítcích potravin a víte, kdy je nejlepší období k nákupu, supermarkety vám se svou rozsáhlou nabídkou dobře poslouží.

Co najdeme na potravinových štítcích

Obal u balených potravin musí obsahovat údaje o jejich původu, jako je obchodní jméno výrobce nebo dovozce, název druhu potraviny, údaj o množství, datum použitelnosti nebo minimální trvanlivosti. U potravin, které snadno podléhají zkáze nesmí chybět údaje o způsobu jejího skladování a o podmínkách uchování potraviny po otevření obalu. Nesmí chybět informace o složení potraviny (použité suroviny, aromatizační látky aj.). Podle potřeby následuje údaj o způsobu použití.

Specifikace nutriční (výživové) hodnoty je v ČR povinná pouze u potravin, na nichž se uvádí tzv. nutriční tvrzení (informace související s energetickou hodnotou nebo obsahem živin, například o zvýšeném či sníženém obsahu energie, tuku, cholesterolu apod.). Obsahuje-li potravina více než 2,5% soli, musí být její obsah na obale výslovně uveden.

Není od věci si všímat na potravinových štítcích přítomnosti chemických přísad (aditiv); některé se používají ke konzervaci pokrmu; jiné pro zvýraznění barvy a chuti. Existují již důkazy, že některé přísady způsobují u citlivých jedinců alergické reakce. Může se u nich objevit např. astmatický záchvat, ekzém či hyperaktivní chování.

Vybíráme potraviny do našeho zdravého jídelníčku

Povědomí o různých živinách obsažených v potravinách je důležitým hlediskem rozumného nakupování; dále je dobré vědět, jak byly potraviny vyrobeny. Stále oblíbenější jsou tzv. ekologické potraviny (organické potraviny či biopotraviny) i potravin ponechaných v přírodním stavu. Mohlo by se však stát, že někteří lidé začnou považovat komerčně zpracované produkty (např. mražené či konzervované) za méněhodnotné. Vždy tomu tak není – například díky moderním metodám sušení ovoce ve zmrazeném stavu dochází k minimální ztrátě vitaminu C. Nutriční hodnoty skryté ve zmrazeném jídle jsou často velmi podobné hodnotám jídla čerstvého. Obecně však platí, že pokud se vyhnete nadměrně zpracované potravě, můžete jíst zdravě.

Ekologické potraviny

Mnoho zastánců ekologických potravin tvrdí, že mají lepší chuť a obsahují také prokazatelně více vitaminů a minerálních látek než tytéž potraviny pěstované obvyklým způsobem. Při ekologickém pěstování ovoce a zeleniny se nepoužívají syntetické látky, například hnojiva, pesticidy, herbicidy apod.

Při ekologickém chovu zvířat se nepoužívají jinak běžná antibiotika a růstové hormony. Na druhé straně bývají ekologické potraviny dražší. Sami se tedy musíte rozhodnout, zda stojí za to platit více.

Potraviny nechané v přírodním stavu

Při mletí pšenice na hladkou mouku nebo loupání rýže dochází k obrovské ztrátě živin a vlákniny. Např. ve 28 gramech celozrnné mouky je 2,7 gramu vlákniny oproti jednomu gramu v hladké mouce. To znamená, že bílý chléb má méně živin i vlákniny.

Celozrnný chléb se může vyrábět výhradně z celozrnné mouky nebo ze světlé mouky smíchané s pšeničnými nebo otrubovými klíčky. Obsahuje až o 40% více železa a třikrát více zinku než bílý chléb, je bohatší i na hořčík, mangan a vitaminy skupiny B.

Hnědé těstoviny, rýže a chléb obsahují daleko více živin než jejich bílé varianty; i ty ovšem mají ve vyvážené stravě místo. Zařadíte-li do jídelníčku obojí, získáte pestrou směs struktur i chutí.

Geneticky upravené potraviny

Genetická modifikace je proces, při kterém se geny jednoho druhu organismu implantují do jiného. Můžeme například naočkovat plodiny, aby brzo dozrály a hodně vzrostly, ačkoli by se za normálních podmínek takto nechovaly. V ČR musí být genetické potraviny ze zákona označovány.

Správná příprava jídla

Několik jednoduchých zásad vám pomůže předcházet možným problémům způsobeným nesprávnou přípravou jídla.

  • Vždy si umyjte ruce před manipulací s potravinami, po kašlání nebo kýchání a po použití záchodu.
  • Vyvarujte se kašlání a kýchání v blízkosti potravin.
  • Pro krájení syrových a vařených potravin používejte různé náčiní.
  • Během přípravy jídla průběžně uklízejte použité nádobí a po skončení prací omyjte pracovní plochy.
  • Všechny nádoby uchovávejte uzavřené.

Správná teplota

Ke zničení bakterií, které se mohou vyskytovat v syrových potravinách, udržujte jídlo aspoň 2 minuty při teplotě 70 stupňů. Důkladně ho ohřejte a podávejte horké.

Uvařené jídlo nechávejte stát při pokojové teplotě nejdéle dvě hodiny, jinak se v něm mohou velmi rychle rozmnožit bakterie. Ohřívejte ho maximálně jednou. Uvařené jídlo rychle ochlaďte, jakmile je studené, zakryjte je a uložte do ledničky. Ohřáté jídlo znovu nezmrazujte.

Pozor na vysoce rizikové potraviny

  • Vejce a drůbež jsou zvláště náchylné k infekci salmonelou, nebezpečnou bakterií, kterou můžete zničit jedině při poměrně vysokých teplotách. Aby byla salmonela ve vejcích opravdu spolehlivě zničena, měli byste je vždy upravovat při teplotě nejméně 71 stupňů. Při této teplotě žloutek ztuhne.
  • Drůbež by se zásadně neměla podávat nedovařená. Když zabodnete vidličku do nejtlustší vrstvy masa, při správném dovaření by měla vytékat čirá nekrvavá šťáva.
  • Paštiky, plísňové sýry a nedostatečně prohřáté mražené potraviny zase mohou obsahovat listerii, bakterii, která způsobuje listeriózu. Větší nebezpečí představuje především pro těhotné ženy, ale i další potenciálně rizikové skupiny lidí. Důkladným povařením nebo ohřátím mražených potravin byste měli listerii zničit, ale pokud patříte do některé z ohrožených skupin, měli byste se vyhnout paštikám a měkkým sýrům.
Nakupování potravin pro zdravý vyvážený jídelníček
5 (100%) 1 vote

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrDigg thisShare on Reddit

Napiš první komentář

Napiš komentář

E-mailová adresa nebude zveřejněna.


*