Nadýmání a zácpa v těhotenství

Nadýmání a zácpa v těhotenství
Nadýmání a zácpa v těhotenství

Těhotenství, jak známo, je provázeno řadou hormonálních změn, které vedou mimo jiné i ke zpomalení trávicích procesů a k omezení pohybu střev. V pokročilém stupni těhotenství pak navíc dochází k velkému tlaku na střeva a žaludek díky znatelnému zvětšení dělohy. Tyto jevy pak mohou mít za následek nepříjemné pocity plynatosti, nadýmání nebo zácpu.

 

Nadýmání v těhotenství

Zvýšený výskyt nadýmání v těhotenství má dvě hlavní příčiny – hormonální a mechanickou. V těhotenství totiž dochází ke zpomalení trávících procesů vlivem zvýšené hladiny ženského pohlavního hormonu progesteronu. Dochází k ochabnutí hladké svaloviny ve střevě, což brání snadnému odchodu plynů. Druhým důvodem je, že především v pozdějším stadiu těhotenství tlačí děloha na střeva, a tím dochází k mechanickému zpomalení postupu potravy a plynů.

Prevence nadýmání v těhotenství
Zkuste během těhotenství vypozorovat, jak na vás určité potraviny působí, a pokud zjevně podporují nadýmání, určitě je omezte.
Mezi takové potraviny patří např. – mléčné produkty (pokud jich je nadbytek), některé druhy ovoce, zelenina (především košťálová), čerstvé pečivo, luštěniny.
Důležitý je také způsob stravování. Snažte se:
– jíst menší porce jídla víckrát denně
– jíst pomalu
– nelehat si ihned po jídle, ale počkat alespoň hodinu až dvě
– vyhnout se syceným nápojům
– nezapomenout na pohyb – stačí krátká procházka každý den

Léčba nadýmání v těhotenství
Nadýmání obvykle nevyžaduje žádnou léčbu. Lékaře ale kontaktujte v případě, že je nadýmání spojeno s dalšími potížemi, jako je např. bolest břicha, silná nevolnost, zácpa, průjem nebo krev ve stolici. Nadýmání je možno tlumit volně prodejnými léky, o jejich užívání se však vždy poraďte se svým lékařem, protože některé z nich jsou nevhodné pro těhotné ženy.

 

Zácpa v těhotenství

Zácpa je v těhotenství velmi častým problémem. Hlavní příčinou je zvýšená hladina hormonu progesteronu, který zpomaluje pohyb střev (střevní peristaltiku). Později v těhotenství může být zácpa způsobena tlakem zvětšující se dělohy na oblast konečníku. Někdy může být příčinou zácpy malý obsah vlákniny ve stravě a malý příjem tekutin. Preparáty železa, které těhotné někdy ve velké míře a v dobré víře konzumují, mohou taktéž způsobovat zácpu.

Prevence zácpy v těhotenství

  1. Dostatečný příjem tekutin – je důležité dbát na pitný režim. Těhotná žena by měla denně vypít minimálně 1,5 litru tekutin, lépe 2 litry. Ale pozor, kakao, černá káva a černý čaj zácpu podporují. Naopak léčebně působí odvar z lněného semene, který připravíte tak, že 5 minut povaříte 1 lžíci semen v půl litru vody a scedíte. Nápoj je vynikající lék na střeva, odstraňuje zácpu, zabraňuje vzniku kvasných a hnilobných procesů a podporuje činnost střevní mikroflóry.
    Ráno je dobré nalačno vypít vlažný heřmánkový či mátový čaj, hrneček kefíru nebo sklenici vlažné/teplé vody.
  2. Vláknina – ideální je konzumace 25-30 gramů vlákniny denně.
    Nejbohatším zdrojem vlákniny je ovoce a zelenina, celozrnné potraviny, neloupaná rýže, pohanka, oves, ořechy a semínka. Bohatým zdrojem vlákniny jsou také luštěniny, které někdy v naší stravě opomíjíme. Vhodné jsou i některé prostředky vyrobené z přírodní vlákniny, například indické psyllium. Doma připravené pečivo a moučníky s obsahem alespoň 50 % celozrnné mouky vás také dokážou uchránit před zácpou.
    Zelenina, zejména pak rajčata a okurky mají mírný projímavý účinek a zlepšují peristaltiku střev. V jídelníčku by neměly chybět osvěžující zeleninové saláty.
    Proti zácpě působí i kysané zelí. Projímavý účinek má šťáva z kysaného zelí nebo lák z kyselých okurek.
    Jablka
    při zácpě „ředí“ stolici, napomáhají peristaltice střev a rychlejšímu vylučování nestrávených zbytků potravy. Dvě jablka denně, pokud možno neloupaná, jsou proti zácpě velmi účinná.
    Hroznové víno je dobrý přírodní prostředek s projímavým efektem. Při chronické zácpě se doporučuje užívat pokud možno denně alespoň 200 g hroznového vína. Doporučuji před konzumací hroznové víno opláchnout ve vodní lázni s prostředkem Vegiwash (lze koupit v prodejnách zdravé výživy), který pomáhá odstranit pesticidy, parafiny a nečistoty.
    Trávení podpoří a zácpu pomáhají odstranit i další druhy ovoce – třešně, jahody, meruňky, pomeranče a borůvky. Účinný je i
    Za jeden z nejlepších přirozených projímavých prostředků se považují fíky. Lisované nebo sušené plody je nejlepší užívat ráno nalačno, můžete je i přes noc namočit do vody. Obdobný účinek mají i datle.
    Staletá zkušenost učí, že výborným lékem proti zácpě jsou švestky. Zkuste ráno na lačný žaludek jíst sušené švestky, které jste si připravily opláchnutím a namočením ve vodě přes noc. Stejně působí švestkový kompot.
  3. Pohyb – přiměřený pohyb je důležitý nejen jako prevence vzniku zácpy, ale obecně. Není zapotřebí mnoho cvičit, stačí chodit na procházky nebo provádět některé jednoduché cviky z jógy.

Zdroje – http://www.babyweb.cz/, http://nadymani.zdrave.cz/, http://www.babyonline.cz/,

Nadýmání a zácpa v těhotenství
Ohodnoť článek

Přijde ti článek zajímavý? Sdílej ho s přáteli.Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInDigg this

Napiš první komentář

Napiš komentář

E-mailová adresa nebude zveřejněna.


*