Může být hubnutí škodlivé? Aneb kdy se do hubnutí nepouštět

Může být hubnutí škodlivé? Aneb kdy se do hubnutí nepouštět
Může být hubnutí škodlivé? Aneb kdy se do hubnutí nepouštět

Než se pustíte na dlouhou a náročnou trať hubnutí, rozhodněte se, zda opravdu potřebujete zhubnout. Zamyslete se zda nespadáte do některé níže uvedené kategorie, u nichž redukce tělesné hmotnosti nemusí být zrovna dobrá volba.

Vaše váha je v normě
Pokud jste zjistili, že máte BMI v normě, s hubnutí buďte velmi opatrní. Jste na spodní hranici normy, rozhodně byste hubnout neměli. Poku se nacházíte v pásmu nadváhy, zvažte zisky a ztráty z hubnutí a podle toho se rozhodněte. Máte-li BMI nad 30, neváhejte a pusťte se do něj.

Zhubli jste větší počet kilogramů
Pokud jste byli hodně obézní, shodili větší počet kilogramů a dostali se do pásma nadváhy, buďte hrdí na to, co jste dokázali. Soustřeďte se spíše na udržení váhových úbytků než na další hubnutí, případně se do něj pusťte až s časovým odstupem.

Máte příznivé rozložení tuku
Pokud nemáte více než 30% tuku (ženy), resp. více než 25% muži, zvažte. zda je hubnutí na místě.

Chcete hubnout kvůli disproporcím
Pokud vás trápí disproporce postavy, vězte, že zhubnutím tento problém nevyřešíte. Zhubnete často tam, kde to není žádoucí (prsa, obličej), a pokud naberete, bude to zase tam, kde už máte tuku hodně (hýždě, břicho). Pokuste se tedy udržet si stabilní váhu, byť v pásmu mírné nadváhy. Je to lepší řešení, než se stále pohybovat mezi ,,tabulkovou“ váhou a obezitou.

Je vám shůry dáno více tuku
Všechny tělesné znaky včetně výšky, inteligence i váhy jsou rozloženy dle Gaussovy křivky. To znamená, že 50% lidí se v daném znaku pohybuje v průměru, 25% v podprůměru a zbytek v nadprůměru. Týká se to i obezity a je to jedna z příčin do nebe volající nespravedlnosti, kdy si někteří dopřávají, co hrdlo ráčí, aniž by tloustli, a jiní ne a ne zhubnout. Každému z nás je dána do vínku určitá biologická váha a kam až se to s váhou dovede, záleží na životním stylu. Pokud se vaše při rozumném hubnutí zastaví na určitém bodu a níže to již nejde, nebojujte proti přírodě, i kdyby jste měli nadváhu.

Hubnutí je vaše celoživotní poslání
Pokud jste za život shodili již desítky až stovky kilogramů, už při hubnutí se těšíte, až se zase pořádně najíte, máte černobílé myšlení (buď/anebo) a přemýšlení o váze a o jídle vám odčerpává spoustu životní energie, zahoďte váhu! Pokuste se smířit se svým tělem a prožijte spokojený život s několika nadbytečnými kilogramy. Jste-li v pásmu obezity a potřebujete hubnout zejména ze zdravotních důvodů, vyhledejte odborné vedení.

Máte zkušenosti s poruchami příjmu potravy
Máte-li nadváhu a v minulosti jste trpěli mentální anorexií či bulimií, prožijte raději spokojený život s několika kilogramy navíc, než abyste riskovali návrat nemoci.

Při úvahách zapojte kromě emocí i mozek – hlava je při hubnutí ten nejdůležitější orgán!

Může být hubnutí škodlivé? Aneb kdy se do hubnutí nepouštět
Ohodnoť článek

Líbil se ti článek? Sdílej ho s přáteli a podpoř tím náš web.Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInDigg this