Čerstvé potraviny pro dostatek vitaminů

Čerstvé potraviny pro dostatek vitaminů
Čerstvé potraviny pro dostatek vitaminů

Na rozdíl od základních živin – bílkovin, tuků a sacharidů, potřebuje náš organismus vitaminů a minerálních látek mnohem menší množství. Přesto je jejich příjem životně důležitý. Panuje v tom ale trochu zmatek. Dnes a denně slýcháme o tom, jak je která potravina vhodná pro svůj obsah vitaminů, aniž bychom se dozvěděli, zda se jedná o nutričně významné množství. Zaplavují nás spousty komerčních materiálů, v nichž se tvrdí, že z přirozené stravy nelze získat dostatek těchto mikroelementů. Je tomu ale opravdu tak?

Vitaminy jsou látky, které si organismus nedokáže vytvořit, ale potřebuje je k fungování enzymů, hormonů nebo k likvidaci nebezpečných volných radikálů. Projevem nedostatku vitaminů je avitaminoza, která má u každého vitaminu různý soubor příznaků, v dnešní době se ale ve vyspělých zemích prakticky nevyskytuje. Je však s podivem, jak velké množství lidí trpí mírným nedostatkem vitaminů – tzv. hypovitaminozami. Jsou obtížně zjistitelné, ale o to zákeřnější. Subjektivním projevem dílčích nedostatků některých vitaminů může být pouhá únava, zhoršený stav pleti nebo vlasů, mírné poruchy nálady a další. Objektivně však tyto deficity zvyšují pravděpodobnost vzniku chorob srdce a cév, onkologických onemocnění nebo nemocí pohybového aparátu. Příčinou tohoto nepříznivého stavu je fakt, že často preferujeme potraviny, které natolik geneticky upraveny, že ztratily většinu vitaminů. Dalším důvodem je dlouhé skladování potravin a mnohdy i jejich nešetrná příprava. Málokdo jí denně čerstvou zeleninu a ovoce v dostatečném množství, k deficitu může přispět i pravidelné užívání některých léků.

Výhodou vitaminů rozpustných v tucích je fakt, že si tělo dokáže vytvořit jejich menší či větší zásobu, a nemusíte je tedy denně doplňovat. Tato výhoda je zároveň nevýhodou, protože díky tomu se jimi můžete předávkovat (A, D). Předávkování však přichází v úvahu pouze při nerozumném užívání doplňků stravy.

Vitaminy rozpustné ve vodě byste měli doplňovat denně. Jejich případný přebytek (ponejvíce z doplňků stravy) odchází z těla močí, takže je vlastně jen neúčelným vynakládáním peněz.

Čerstvé potraviny pro dostatek vitaminů
Ohodnoť článek

Líbil se ti článek? Sdílej ho s přáteli a podpoř tím náš web.Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInDigg this